Vyskakovacie okno na web stránkach
Používate vyskakovacie okno na vašom webe? Možno je čas s tým prestať. Ak ste doteraz neverili tvrdeniam, že vyskakovacie okno viac škodí, než prospieva, tak je tu ďalší dôvod, prečo odstrániť tieto otravujúce okná. Google od januára 2017 môže penalizovať weby, na ktorých sa nachádza vyskakovacie okno. O aké typy okien ide?

Vyskakovacie okno (tiež nazývane pop up okno, z angl. vynoriť sa, objaviť sa) je starým reklamným formátom na internete. Technologicky sa celkom jednoducho naprogramuje do html alebo php verzie webu pomocou programovacieho jazyka javascript. Vyskakovacie okno sa s veľkou obľubou používalo v časoch, keď sa ešte majitelia web stránok tešili z toho, že pop up okno majú na svojom webe a tvorcovia webov sa tešili z toho, že ich dokážu naprogramovať. Vtedy ešte málokto myslel na návštevníkov a na to, že ako sa pri vyskočení takéhoto okna cítia?

Časom za zistilo, že sa cítia naozaj frustrovane a začali sa šíriť na internete správy, že vyskakovacie pop up okná nie sú dobré. Už mnoho štúdií potvrdilo  výsledkami testov, že návštevníci naozaj menej dôverujú web stránke, resp. značke, ktorá používa pop up. Rovnako viac opýtaných respondentov tvrdilo, že by nenakupovali na web stránke s pop up oknom, odhliadnuc od toho, či predmetom vyskakovacieho okna bola zľava alebo iný benefit. Dôvod je prostý. Ak návštevníkov pri prehliadaní niečo preruší, sú frustrovaní a svoje pocity premietnu  na práve prehliadanú web stránku. Nemusíme však ísť ďaleko, aby sme sa presvedčili o deštruktívnom emocionálnom účinku vyskakovacích pop up okien.

Len si spomeňte, ako sa cítite, keď sa takého okno pred vami vynorí pri čítaní alebo prehliadaní webu? Chcete sa dostať k požadovaným informáciám a spomalí vás jedno vyskakovacie okno. Prospieva to k tomu, aby ste danú web stránku ďalej prehliadali, alebo skôr máte pocit, že práve v tomto momente by ste ju opustili? Úplne iná situácia je, keď vy ste majiteľom webu a s hrdosťou sa pozeráte, alebo aj ukazujete fajn vyzerajúce vyskakovacie okno s vašim obsahom, že? Od januára 2017 však vaša hrdosť môže prejsť aj do frustrácie, pretože Google začína s penalizáciou stránok, ktoré používajú určité typy vyskakovacích okien. O aké  typy ide?

Štandardné vyskakovacie okno

Ide o klasické okno, ktoré sa objaví na webe hneď po vstupe na web stránku alebo po niekoľkých sekundách. Väčšinou za týmto oknom vidíme samotný obsah webu, ku ktorému sa chceme dostať, a ktorý je prekrytý priehľadnou farbou. Tento typ pop up okna väčšinou obsahuje promo akciu, zľavu, prípadne video. Užívateľ má možnosť toto okno vypnúť pomocou malej ikonky zatvorenia vpravo hore, ako to poznáme z prostredia Windowsu alebo iného operačného systému.

Štandardné vyskakovacie okno

Ukážka štandardného vyskakovacieho okna

Opt-out pop up okno

Tento divný anglický výraz  označuje taký typ popup okna, kde si užívateľ môže vybrať z viacerých možností. Štandardne je zvýraznená možnosť, ktorá pre majiteľa web stránok prináša väčší úžitok, ako prihlásenie na newsletter, stiahnutie nejakého súboru, príp. k okamžitému nákupu. Práve preto, aby si návštevník vybral túto možnosť. Používa sa preto, lebo niekedy tento spôsob prináša viac výsledkov, než štandardné vyskakovacie okno.

Opt-out pop up okno

Ukážka Opt-out vyskakovacieho okna

Dotieravé vyskakovacie okno na celú obrazovku

Kombinácia horeuvedených dvoch typov len s tým rozdielom, že pop up okno je na celú obrazovku a obsah, ku ktorému sa chceme dostať, vôbec nie je vidno. Zatváranie tohto vyskakovacieho okna je možné nájsť len veľmi ťažko a je často najmenším objektom na obrazovke. Obsah okna je často aj animovaný s cieľom, aby návštevníka viacej zaujal. Väčšinou sa aj zatváranie nachádza inde, než vpravo hore, ako je zvykom zatvárať okná v operačných systémoch (Windows, OS a podobne). Práve preto, aby návštevník v čo najväčšej miere venoval pozornosť obsahu pop up okna. Tento typ frustruje návštevníka najviac. Sám som videl pri takýchto oknách, ako sú ľudia nahnevaní a naozaj opustili stránku.

Dotieravé vyskakovacie okno na celú obrazovku

Ukážka dotieravého vyskakovacieho okna

Za čo môže váš web dostať penalizáciu od Google a za čo nedostane?

Za všetky horeuvedené metódy vyskakovacích okien. Čiže za štandardné, opt-out a dotieravé spôsoby. V niektorých prípadoch však potrebujeme na webe použiť vyskakovacie pop up okno, a preto tieto spôsoby budú aj naďalej povolené:

  • ak informujete návštevníka, že váš web používa súbory cookies
  • ak váš web overuje vek návštevníka pre vstupom na stránku
  • ak používate prihlasovacie pop up okno k prístupu do uzavretej sekcie webu
  • ak váš pop up okno prekrýva len menšiu časť obrazovky a dá sa ho ľahko vypnúť (takéto vyskakovacie okná najčastejšie ponúkajú inštaláciu mobilnej aplikácie, zmenu podmienok používania webu, osobných údajov a podobne)

V týchto horeuvedených príkladoch penalizáciu nedostanete, pretože tieto metódy sú v súlade s použiteľnosťou webu pre vašich návštevníkov.  Informácie o týchto zmenách si môžete prečítať v angličtine na týchto stránkach.

Majitelia webových stránok často nevedia ani o tom, že návštevníci môžu blokovať vyskakovacie pop up okná priamo v prehliadači, ktorý používajú (Google Chrome, Firefox, Opera, Explore a podobne). 

Čo používať namiesto vyskakovacích okien?

Správna otázka nie je čo používať, ale ako používať? Naši klienti väčšinou do pop up okien dávajú prihlasovacie formuláre na newsletter, videá, alebo informácie o presťahovaní. Neexistuje univerzálny spôsob, ako prezentovať tieto informácie na webe. Záleží to od viacerých faktorov. V niektorých prípadoch prihlásenie na newsletter sa dá vložiť za blogový článok, nové video sa dá prezentovať na úvode ako vnorené video, informácia o presťahovaní sa dá pridať do noviniek, alebo priamo na kontaktnú stránku. Dôležité je, aby sme pozornosť návštevníka neodpútali od toho, čo chce urobiť, ale umožnili mu objaviť danú informáciu na pravom mieste a v pravý čas.

Komentáre

Aky je to operacny system "OS"?
Ked sa povie A, musi sa povedat aj B. Spravne nasadeny pop-up dokaze zvysit predate, tym padom aj zisky alebo zvysit zapis do newsletterov, kazdy by mal vediet, ze newsletter je stale jeden z najsilnejsich predajnych kanalov. Kazdy dobry marketer odporuca pop-up okno, samozrejme musi byt k veci a musi prinasat vyhodu navstevnikovi. Google bude penalizovat, ale za tie otravne, ako sa pise aj v blogu. Netreba sa ale hned zlaknut, vsetko sa da vyriesit. Troska mi vadi, ze sa tento clanok neodvolava na ziadne zdroje, iba si len tak subjektivne tvrdi, ze ludia nieco neznasaju. Na zaklade akych statisktik je toto tvrdenie? Nejake doveryhodne zdroje?