Ilustračná ikona s nápisom Facebook reklama. Len pre odvážnych?
Podnikáte a chcete vytvoriť Facebook reklamu? Počuli ste, že všetci sú na Facebooku a radi by ste získali nových zákazníkov? Vytvorenie reklamy na Facebooku je jednoduchá záležitosť, musíte však poznať kritériá, ktoré rozhodnú o tom, či vaša reklama bude účinná, alebo len vyhodíte peniaze von oknom. Spoznajte tieto kritériá a buďte odvážni, ktorí získajú z Facebook reklamy maximum.

Ak chcete vytvoriť Facebook reklamu, musíte sa najprv zaregistrovať na Facebook. Ideálne je, ak máte vytvorenú aj Facebook stránku. Samotnú reklamu môžete vytvoriť buď pre vašu stránku, alebo pre konkrétny príspevok, ktorý ste pridali na vašu stránku. Dostanete sa k tomu  viacerými spôsobmi:

Facebook reklama - Kde začať?

  1. Vo vašom profile kliknete na položku Vytvoriť reklamu, ktorú nájdete vpravo hore v menu, kde sa z Facebooku odhlasujete. Na ďalšej stránke si nájdite zelené tlačidlo Pridať reklamu (Create an Ad) a postupujte podľa pokynov
  2. Kliknite na vašu Facebook stránku a vyhľadajte tlačidlo Propagovať stránku. Následne postupujte podľa pokynov
  3. Ak ste sa rozhodli propagovať váš príspevok, pri danom príspevku vyhľadajte a kliknite na tlačidlo Zvýrazniť príspevok

Čo môžete propagovať?

Pri vytváraní reklamy sa musíte rozhodnúť, čo budete propagovať, a aký bude cieľ danej reklamy. Pouvažujte, či budete:

  1. propagovať vašu externú web stránku
  2. propagovať vašu Facebook stránku
  3. propagovať váš príspevok na vašej Facebook stránke

Kto uvidí vašu reklamu?

Najväčšia výhoda Facebook reklamy je veľká komunita. Tým, že na Slovensku Facebook používa viac ako 1,5 milióna ľudí, získate fantastickú možnosť propagovať vaše služby alebo produkty na internete. Je v tom však jeden háčik. Aký?

Pred vytvorením Facebook reklamy si musíte uvedomiť, akí ľudia chodia na Facebook a čo tam robia? Z toho vyplýva, či táto forma reklamy je pre vás vhodná. Pri vytváraní reklamy budete mať možnosť si vybrať, resp. zacieliť vašu reklamu na konkrétny počet ľudí podľa rôznych kritérií. Pred vytvorením reklamy si preto určite nasledovné:

  • V akej krajine budete robiť reklamu?
  • Aké záujmy majú ľudia, ktorí uvidia vašu reklamu?
  • Aké vekové rozpätie majú ľudia, ktorí sa majú stať vašimi zákazníkmi?
  • Sú to prevážne muži alebo ženy?

Na základe týchto parametrov totiž dokážete vašu reklamu zacieliť na vhodnú skupinu ľudí, čo vám prinesie lepšie výsledky z reklamy. Častou chybou je, že sa reklama nastavuje na čo najväčší počet ľudí, s očakávaním, že tým oslovíte čo najviac vašich záujemcov. Nerobte to. Vždy sa snažte čo najviac zacieliť na čo najmenší počet ľudí, pretože len tak dokážete osloviť tých najvhodnejších záujemcov, ktorí sa neskôr stanú vašimi zákazníkmi. Aké ďalšie parametre si môžete nastaviť pri vašej Facebook reklame?

Môžete sa rozhodnúť, aký obchodný model budete používať:

  • PPC (Platba za klik) - ak si vyberiete toto, budete platiť za kliknutie. Funguje to podobne ako pri Google Adwords kampaniach (viac info tu). Tento model si vyberte, ak chcete čo najvyššiu návštevnosť na vašu stránku.
  • CPM (Platba za tisíc zobrazení) - pri tomto modeli budete platiť za každých tisíc zobrazení. Tento model si vyberte, ak chcete zvýšiť povedomie o vašej značke.

Pri spôsobe platby budete mať možnosť zaplatiť priamou úhradou, cez vašu kreditnú kartu,  prostredníctvom Paypal účtu, alebo môžete využiť aj reklamný kupón Facebooku. Po zadaní platobných údajov sa vaša reklama spustí na vami zadefinované obdobie. Priebežne môžete sledovať aj štatistiky - koľkým ľuďom sa vaša reklama zobrazila, koľko ľudí na to kliklo a podobne. Celková úspešnosť alebo stroskotanie vašej reklamy na Facebooku závisí od jedinej veci. Čo to je?

Ak porozmýšľate nad ľudmi a pochopíte ich, že prečo každodenne chodia na Facebook, vaša reklama bude účinnejšia. Ak sa im budete snažiť vnucovať to, čo nechcú, nikto si vašu reklamu nebude všímať. Čo ľudia na Facebook stránkach chcú? To, čo robia stále. Chodia tam preto, aby mohli komunikovať so svojimi priateľmi, prípadne s ľuďmi s podobnými záujmami. Práve preto Facebook reklama väčšinou nie je vhodná, ak máte ponuku pre iné firmy (B2B), alebo sa snažíte o priamy predaj vášho tovaru či služieb. Tieto reklamy majú veľmi slabý účinok na Facebooku. Ak je však vašim cieľom podpora PR, podpora vašich eventov, budovanie vašej značky, resp.  mena firmy, budete mať úspech. Ak sa vám podarí rozprúdiť komunikáciu s ľuďmi, určite získate nových zákazníkov, a váš biznis bude rásť aj prostredníctvom Facebooku. Čo by ste ešte mali vedieť predtým, než sa pustíte do Facebook reklamy?

Často sa hovorí, že za vyskúšanie nič nedáte. V tomto prípade však dáte vaše peniaze, preto ich investujte do Facebook reklamy rozumne, aby ste z nej vyťažili čo najviac pre vašu firmu. Napíšte aj ostatným do komentárov nižšie vaše skúsenosti s Facebook reklamou.