Viete, kto pozná vaše podnikanie najlepšie? Samozrejme vy. Iste viete aj to, čo chcete vidieť napísané o vašej firme a vašich službách na web stránke. Predtým, než si narýchlo napíšete texty a uverejníte ich, je lepšie sa na moment zastaviť a pouvažovať. Položte si otázku pre seba: Ak budem mať hocijaké texty na mojej web stránke, ako ma ľudia nájdu? Odpoveďou je, že musíte používať kľúčové slová. Také, ktoré ľudia budú aj hľadať. Ako zistíte, že aké kľúčové slová ľudia hľadajú? Mám pre vás dobrú správu. Iste viete, že najviac používaný internetový vyhľadávač je Google. Viete aj to, že Google má nástroj, pomocou ktorého dokážete vyhľadať práve tie kľúčové slová, ktoré ľudia hľadajú?
Nástroj pre návrh kľúčových slov od Google
Google má teda online nástroj na vyhľadávanie kľúčových slov, ktoré hľadajú ľudia v jeho vyhľadávači. Tento nástroj nájdete na adrese, ak do Google napíšete slovo „keyword“ a kliknete na prvý link. Dostanete sa na špeciálny nástroj pre návrh kľúčových slov.
Základná funkcionalita nástroja pre návrh kľúčových slov je jednoduchá. Napíšte kľúčové slovo, ktoré si myslíte, že ľudia vyhľadávajú a nástroj vám vráti reálne kľúčové slová, ktoré ľudia naozaj vyhľadávajú.
Koľko kľúčových slov si vybrať na začiatok?
Zoberme si najprv prípad, že vlastnou hlavou budeme uvažovať o kľúčových slovách. Kľúčové slová, cez ktoré vás ľudia nájdu, sú vlastne slová podľa vášho podnikania. Predstavte si, že ponúkate nábytok. Podľa zamerania si teda môžete zvoliť niektoré kľúčové slová: moderný nábytok, nábytok na mieru, exkluzívny nábytok. Vyberte si aj vy na začiatok maximálne len 3 kľúčové slová, na ktoré sa budete zameriavať. Je veľká pravdepodobnosť (je to aj potrebné), že rôzne konkurenčné firmy vyberú rôzne kľúčové slová a tak sa dá docieliť, že všetky sa môžu umiestniť na prvej stránke Google. Ako používať tento nástroj, aby ste mali aj vy šancu?
Ako nastaviť nástroj pre návrh kľúčových slov?
Predtým, než začnete vyhľadávať kľúčové slová, nastavte jazyk, v akom chcete používať vyhľadávací nástroj. Toto nastavenie nájdete v hornej časti stránky v podobe výberového zoznamu. Nastavte napríklad „Slovenčina“.
Ak je nástroj v jazyku, ktorému rozumiete, tak do políčka „slovo alebo fráza“ napíšte kľúčové slová, ktoré chcete zistiť, či ľudia vyhľadávajú. Ak máte webovú stránku, v ďalšej kolónke ju môžete zadať a nástroj vám navrhne najvhodnejšie kľúčové slová. Ak ju nemáte vôbec optimalizovanú, túto položku by som nevypĺňal. Dôležitejšia časť je nastaviť filtre pre vyhľadávanie.
Nastavte filtre pre vyhľadávanie, aby ste zistili kľúčové slovo pre danú lokalitu. Čiže, ak sa chystáte podnikať na Slovensku v rozšírených filtroch, nastavte polohu „Slovensko“. Ostatné položky pre začiatok stačia, ako sú prednastavené. Ak však chcete, môžete sa s nimi pohrať.
Teraz už máme zadefinované všetky potrebné parametre. Ak nie ste prihlásený na vašom Google účte, musíte ešte použiť ochranu proti spamu, čiže opísať do dolnej kolónky zobrazené znaky na obrázku, ktoré sa vám zobrazia. Po stlačení tlačidla sa vám zobrazia dlho očakávané kľúčové slová. Ako sa v nich vyznať? Predtým, ako popíšem, ako sa vyznať v kľúčových slovách, pamätajte, že túto metódu vyhľadávania kľúčových slov môžete používať, ak chcete inzerovať na Google. Takže, ako sa vyznať v kľúčových slovách?
Ako čítať ponúknuté kľúčové slová?
Nástroj na vyhľadávanie kľúčových slov vám okrem vašich slov ukáže aj iné návrhy, ktoré môžete používať. Ukáže vám navyše dôležité údaje, na základe ktorých sa môžete rozhodnúť, či sa vám oplatí na dané kľúčové slovo zamerať alebo nie. Pri výbere teda uvažujte o týchto parametroch:
- Kľúčové slovo – dávajte pozor, aby ste vo vašich textoch používali kľúčové slovo v tom istom tvare, ako ho ľudia vyhľadávajú. To znamená, ak niekto hľadá „moderný nábytok“, nepoužívajte v inom tvare „moderné nábytky“, pretože je to iné kľúčové slovo.
- Konkurencia – podľa toho, aké konkurenčné je vami vybrané kľúčové slovo, budete musieť urobiť kvalitný obsah na váš web. Nástroj pre návrh kľúčových slov vám vypíše, či je „Nízka“, „Stredná“, alebo „Vysoká“ konkurencia na vami vybrané slovo. V praxi to znamená, že keď vyberiete nízko konkurenčné slovo, rýchlo sa môžete dostať na popredné pozície. Ak si vyberiete vysoko konkurenčné slovo, bude potrebné poriadne zapracovať na obsahu vášho webu.
- Globálne vyhľadávanie za mesiac – ukazovateľ vám povie, koľkí v priemere vyhľadávajú vami vybrané kľúčové slovo vo svete za mesiac.
- Miestne vyhľadávanie za mesiac – prezradí vám, koľkí vyhľadávajú priemerne vami vybrané kľúčové slovo za mesiac lokálne. To znamená, ak ste nastavili filter pre Slovenskú republiku, bude platiť pre Slovensko. Ak ste nastavili Českú republiku, bude platiť pre Česko.
Ak budete zadávať všeobecnejšie kľúčové slovo, určite získate veľa výsledkov, z ktorých si môžete vybrať. Ako si vybrať najlepšie kľúčové slovo na začiatku podnikania na internete?
Ako vyberať kľúčové slová?
Uvažujte o kľúčových slovách hlavou vášho zákazníka. To znamená, že sa rozhodnete pre niektoré kľúčové slová, ktoré chcete používať na vašej web stránke a cez ktoré chcete, aby vás aj našli, opýtajte sa sám seba: Čo by som si chcel prečítať na web stránke, ak zadám do vyhľadávača toto kľúčové slovo a kliknem na výsledok? Urobte na váš web taký obsah, ktorý by ste si chceli prečítať vy. Lepšie však urobíte, ak napíšete taký obsah, ktorý chce vidieť váš zákazník. Ako budete uvažovať, ak budete chcieť vytvoriť web stránku, už bude na vás. V každom prípade si vyberte kľúčové slová aspoň podľa týchto kritérií:
- Kľúčové slovo nech nie je veľmi všeobecné – napríklad, nevyberajte slovo „nábytok“
- Kľúčové slovo nech je nízko, alebo stredne konkurenčné – konkurenciu vám orientačne ukáže nástroj pre kľúčové slová.
- Kľúčové slovo nech vyhľadávajú na Slovensku - čiže miestne
- Kľúčové slovo nech v priemere mesačne vyhľadávajú viac ako 1000 krát – tento údaj vám vypíše nástroj pre kľúčové slová
- Kľúčové slovo nech nie je priveľmi konkrétne – napríklad nepoužívajte „moderný nábytok na mieru v bratislavskom kraji“. Takúto frázu málokedy zadávajú
- Kľúčové slovo nech má výpovednú hodnotu – napríklad „ratanový záhradný nábytok“ je celkom vhodné kľúčové slovo, pretože konkrétne zadefinuje, aký nábytok návštevník hľadá
Ďalej pri výbere kľúčových slov použite nasledovné tipy:
- Nevyberajte kľúčové slovné spojenie, ktoré obsahuje názov vašej konkurencie. Napríklad nesnažte sa, aby vás našli cez slovo „sconto nábytok“, pretože nepredbehnete samotnú firemnú stránku a ľudia hľadajú konkrétnu firmu. Keby ste boli pred ním, aj tak by z vašej web stránky odišli, lebo možno hľadajú telefónne číslo do vašej konkurečnej firmy
- Skúste si vybrať slovné spojenia, ktoré obsahujú 2-3 slová. Tieto sú väčšinou menej konkurenčné a konkrétnejšie popisujú to, čo ľudia hľadajú
Na začiatok si vyberte maximálne 3 kľúčové slová. Ak sú vami vybrané kľúčové slová konkurenčné, používajte radšej 1 až 2. Ľahšie sa dostanete na popredné pozície vyhľadávačov. Ak ste si už vybrali vhodné slová, musíte ich vedieť vhodne používať vo vašich textoch. Ako na to?
Ako používať kľúčové slová vo vašich textoch?
Texty nikdy nekopírujte z iných web stránok. Vždy si urobte námahu a vlastné texty napíšte samostatne. Správna štruktúra a formátovanie textov nie je predmetom tohto článku, takže len v skratke popíšem, kde by ste mali používať vaše kľúčové slová v texte?
V prvom rade zakomponujte vaše kľúčové slová v rovnakom tvare, ako ľudia hľadajú, do nadpisu vášho textu. Existuje vo svete internetu a optimalizácie pre vyhľadávače pojem „Hustota kľúčových slov“. Popisuje, koľko krát by ste mali používať kľúčové slová, vzhľadom na veľkosť textu. Hustotu kľúčových slov je možné odmerať pomocou voľne dostupných nástrojov. Treba však dávať pozor, aby ste neprepadli nutkaniu používať kľúčové slová viackrát, než je treba. V tom prípade vám hrozí penalizácia z výsledkov vyhľadávania. Inými slovami, vaša stránka nebude na Google. Koľkokrát treba spomenúť vaše kľúčové slová v texte? Nič nepokazíte, ak ich spomeniete aspoň raz v každom odseku. Pamätajte, že texty píšete pre ľudí a nie pre vyhľadávače. Preto najprv napíšte text, ako by ste ho písali vo svete bez vyhľadávačov, a na konci zakomponujte zopárkrát vaše kľúčové slová. Touto metódou zabezpečíte, že váš text bude unikátny, pre ľudí, a bude obsahovať aj kľúčové slová. V skratke, bude najlepší aj pre vyhľadávač Google.
Problematika kľúčových slov je veľmi široká. Počas svojho pôsobenia som viackrát videl základné chyby, ako uvažovali a chceli majitelia web stránok používať svoje kľúčové slová, aby sa dostali na popredné miesta. Základným problémom podľa mňa bolo, že nemali ľahký úvod, ako vyhľadávať a používať kľúčové slová pre svoje web stránky. Verím, že týmto článkom tento ľahký úvod úspešne zvládnete a napíšete, alebo možno aj prepíšete texty na vašej web stránke tak, že vás viac ľudí nájde.
Komentáre